Het Nederlandse navigatiebedrijf TomTom beraadt zich op de mogelijke afsplitsing van bedrijfsonderdelen. ,,We moeten onze knopen tellen”, zegt topman Harold Goddijn in een zaterdag gepubliceerd interview met NRC Handelsblad.
TomTom ziet de markt voor de navigatiekastjes waarmee het bedrijf groot werd jaarlijks met zo’n 10 tot 15 procent krimpen, onder meer door de opkomst van de smartphone. Het bedrijf probeert met nieuwe software en nieuwe apparaten de schade te beperken. Maar Goddijn sluit niet uit dat TomTom de consumententak, die de gps-systemen maakt, uiteindelijk van de hand doet.
,,De consumententak draagt bij aan het merk TomTom, maar vertroebelt wel de werkelijke waarde van het bedrijf, en onze groeimogelijkheden”, stelt hij. ,,Het is lastig te voorspellen wat de consumentenmarkt op lange termijn gaat doen. Dat is ook lastig voor investeerders.”
Het grote spel
TomTom is ook al lange tijd onderwerp van overnamegeruchten, waarbij vooral de naam Apple vaak valt. TomTom levert digitale kaarten voor de iPhone en iPad en Apple zou er oren naar hebben die onderdelen in eigen handen te krijgen. ,,We zitten op een heel strategische positie en de truc is om die goed uit te buiten'', aldus Goddijn. ,,Zodat we mee kunnen blijven doen met het grote spel.''
De vier oprichters van TomTom hebben nog altijd 47 procent van de aandelen in handen. Bij een goed bod zullen zij echter naar het belang van alle aandeelhouders kijken, belooft Goddijn. ,,We kunnen hier niet blijven zitten omdat we het leuk vinden iedere dag naar het werk te gaan en van het uitzicht te genieten.''
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl